گــــــروه علـــوم تجـــــربي

گــــــروه علـــوم تجـــــربي
آﻣـــﻮﺯﺷـــــﻰ 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه علوم تجربي و آدرس groupoloomshz3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 

فسفوپروتئين‌ها با موادي كه در ساختارشان اسيدفسفريك وجود داشته باشد، پيوند شيميايي دارند. كازئين در آب و الكل نامحلول است اما در شير به صورت سوسپانسيون وجود دارد.

 از اين پروتئين براي ساخت انواع مختلفي از پلاستيك ها، توليد چسب، آهارزدن پارچه و كاغذ، تهيه پوشش‌هاي محافظ و همچنين ماده جلادهنده چرم استفاده مي‌شود.

در اين آزمايش به شما نشان مي‌دهيم اگر كازئين را از شير جدا كنيد، يك ماده پلاستيكي شيري تهيه كرده‌ايد.

 براي انجام اين آزمايش به يك ليوان شير پرچرب، مقداري سركه، يك قطره چكان و يك قاشق غذا خوري يا يك همزن چوبي نياز داريد.

ابتدا بايد شير را گرم كنيد. براي اين كار مي‌توانيد ليوان شير را داخل يك كاسه آب‌جوش قرار دهيد تا قدري گرم شود. قطره‌چكان را از سركه پر كنيد.

 به آرامي سركه را داخل شير گرم شده بريزيد، سپس با استفاده از قاشق يا همزن آن‌را آرام به هم بزنيد.

وقتي مطمئن شديد دماي تركيب شير و سركه خيلي زياد نيست، بتدريج شير را از داخل ظرف روي دستتان بريزيد.

آنچه را روي دستتان باقي مانده است، لمس كنيد. ماده‌اي كه روي انگشتان دست لمس مي‌كنيد، شبيه به يك ماده پلاستيكي است.

در حقيقت با جدا كردن كازئين از شير، ماده‌اي تشكيل مي‌شود كه از نظر ساختار شبيه به يك ماده پلاستيكي است. وقتي سركه را داخل ليوان شير مي‌ريزيد و به هم مي‌زنيد، چه تغييري در آن ايجاد مي‌شود؟

 آيا زماني كه شير را از داخل ليوان روي انگشتان دستتان مي‌ريزيد، مي‌توانيد ماده پلاستيكي شيري را كه در ليوان تشكيل شده است، بخوبي لمس كنيد؟

شير محتوي نوعي ماده شيميايي به نام كازئين است. با افزودن مقداري سركه به شير مي‌توانيد اين ماده شيميايي را از ديگر موادي كه در ساختار شير وجود دارد، جدا كنيد. اين ماده نوعي ماده پلاستيكي است.

درحقيقت كازئين جدا شده از شير ماده‌اي شيميايي است كه از زنجيره‌اي بلند از ساختارهاي كوچك‌تر يا اتم‌ها تشكيل مي‌شود.

اين ماده كه با اضافه كردن اسيد به شير جداسازي مي‌شود در صنايع شيميايي تهيه رنگ يا چسب و همچنين توليد كاغذهاي براق و لوازم آرايشي بهداشتي استفاده مي‌شود. همچنين در صنايع غذايي نيز مي‌توان از كازئين موجود درشير استفاده كرد.

 وجود كازئين در شير موجب مي‌شود كلسيمي كه در آن وجود دارد در مقايسه با ديگر منابع سرشار از كلسيم متفاوت بوده و قابليت جذب بالاتري داشته باشد.



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ 13 / 9 / 1391برچسب:, ] [ 12:22 ] [ یــزدانیــــان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

***بســــــــــــــم اللـــــه الـــــــــرحمـــــــن الـــــــرحیــــــــــم*** همکار محترم هدف از این وبلاگ استفاده از توانمندی های یکدیگر دربالا بردن امر کیفی تدریس علوم تجربی می باشد تا با ایده های نو وخلاق شمابتوانیم دانش آموزانی پرورش دهیم که کشور عزیزمان را به عزت وسر بلندی برساننداین امرمهم همراهی شماعزیزان را می طلبد. منتظر پيشنهادات ونظرات شما هستيم. با تشکر نویسنده وبلاگ:سرگروه علوم تجربی ناحیه 3 شیراز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)




Online User دریافت همین آهنگ